субота, 10 грудня 2016 р.

Урок природознавства. 2 клас



Тема: Звірі восени. Підготовка звірів до зими.
Мета: ознайомити учнів з життям звірів восени, зі змінами, що відбуваються в їх житті; вчити наводити приклади тварин, які змінюють забарвлення хутра, готують запаси кормів, готуються до зимової сплячки; розвивати спостережливість, уміння порівнювати, узагальнювати; навчати бачити красу природи; виховувати бережливе ставлення до природи.
Обладнання: малюнки тварин, підручник, зошит, презентація, таблиці, картки.
І Організація класу.
ІІ Хвилинка позитиву.
-Посміхніться: до себе, до мене, один до одного.
-Готові відкривати нові таємниці? Тоді не гаймо часу!
ІІІ Спостереження за погодою.
   -Яка зараз пора року?
 -Які ознаки осені ви знаєте?
 -Який сьогодні день?
 -Який стан неба?
 -Чи були опади.
 -Яка температура повітря?
 -Що ви помітили у поведінці птахів.
 -Що помітили у природі цікавого, незвичного?
ІV Перевірка  дом. завд.
-Непомітно прийшла зима. Багато птахів з нами немає. Де вони? Чому полетіли?
Про яких птахів ви підготували інформацію? Які цікавинки ви знаєте про птахів?
(Ластів’ята з’їдають за день більше комах, ніж важать самі. Найдбайливіші батьки серед синиць. Більшість птахів відлітають в теплі краї зграями, а зозуля і одуд – поодинці.)  
-Які істотні ознаки птахів?
V Актуалізація опорних знань.
 -Яке слово «зайве»: шпак, ластівка, ведмідь, грак; оса, метелик, заєць, бджола. Слайди 1,2,3,4
 -До якої групи тварин ми відносимо зайця і ведмедя? (Звірі)
-Які істотні ознаки звірів?
 -Яких ще звірів ви знаєте?
VІ Повідомлення теми і мети уроку.
-Багато  клопоту восени не тільки птахам, а й звірам. І вони змушені рятуватися від холоду. А як саме, цю таємницю ми дізнаємось сьогодні на уроці. Тема нашого уроку «Звірі восени».
VІІ Вивчення нового матеріалу.
1.Гра «Впізнай звірів» Слайд 5
-На які групи можна поділити звірів?
2.Опис тварини. Опишіть  звіра рідного краю так, щоб можна було здогадатися про кого йдеться. Вам допоможе пам’ятка. Слайд 6
- Яка тварина за розміром.
-Яке забарвлення хутра має.
-Чим харчується?
-Де проживає?
3.Колективна робота. Заповнення таблиці.
Лісові миші,  кроти, хомяки. Слайд 7
Збирають жолуді, насіння різних рослин і ховають їх у  дупла повалених дерев, нори або комори. В одній коморі може бути до 5 кг зерна.
Бобри Слайд 8
Роблять запаси з гілок, стовбурів дерев, які перегризають і складають у воді біля своїх хатинок.
Білки Слайд 9
Білки дуже старанно запасають на зиму корми – жолуді, горіхи, гриби, які ховають у дуплах, під опалим листям, або розвішують на сучках дерев. Іноді в білчиних запасах, а буває до трьох і більше кілограмів горіхів. У зимову сплячку білки не залягають, хоч у дуже люті морози і в хуртовину кілька днів сплять. Міняє білка хутро руде на сіре – тепліше, пухнастіше.
Заєць Слайд 10
З настанням холодів хутро у зайців стає густішим і світлішим. На відміну від інших звірів, зайці не мають постійних лігвищ, не риють нір. Запасів їжі на зиму вони не заготовляють. Харчуються дрібними корінцями, згризають молоді пагони дерев, кору.
Ведмідь Слайд 11
Ведмідь за кілька тижнів до холодів намагається якомога більше наїстися – їсть все, що трапляється їстівного: горіхи, рибу. Потім вибирає у тихому густому лісі закуток під великим деревом і там готує барліг. Викине зайву землю, нанесе туди сухого листя й гілочок ялини і вкладається спати на всю зиму.
Борсук Слайд 12
Борсук, як  ведмідь і їжак, запасається жиром, споживаючи жуків, ящірок, ягоди. Потім утеплить нору і лягає спати на всю зиму.
Їжаки Слайд 13
Пізно восени, коли промерзає грунт і зменшується кількість кормів, їжаки зариваються в опале листя і загортаються у клубок, впадаючи у глибоку сплячку аж до березня. Під час сплячки у їжаків більше, ніж на третину. Зменшується маса, бо протягом сплячки вони не живляться, а живуть завдяки жиру, відкладеному в тілі восени.


Їжак
Білка
Бобер
Борсук
Ведмідь
Заєць
Миші,  кроти, хом’яки
Роблять запаси на зиму

    +
    +



        +
Відкладають запаси жиру
 +


   +
    +


Впадають в зимову сплячку
 +


   +
    +


Змінюють забарвлення і густоту хутра

    +



   +


4. Робота з підручником
5. Робота із словником. Слайд 14
Линяння – це зміна забарвлення і густоти хутра у тварин.
6.Фізкультхвилинка
7.Хвилинка- цікавинка Слайд 15
-Зайцеві зручніше бігти вгору, тому що у нього задні ноги довші.
-Якщо ведмідь не запасе достатню кількість жиру, то в зимову сплячку він не лягає, а бродить по лісу.
-Ведмідь любить поласувати мурахами. Розриє мурашник, покладе туди лапу, налізуть мурахи на лапу, він їх і злиже.
8.Робота в групах.   
Відгадай тваринку.

1.Він готує собі м’яке ліжко для зимівлі. Він смішно качається по сухому листі, намотує його на колючки і носить до свого зимовища. Потім згортається у клубок під листя, засинає на всю зиму.____________________
2.у нього немає ні нори. Ні гнізда, він ховається то під кущем, то в ярочку виспиться. Інколи ямку в снігу викопає – там і заночує. Шубка у нього тепла, біла.Їсть молоді гілочки дерев, кущів. Інколи в село завітає до стіжка сіна._____________________
3.Живе у дуплі дерева, у кублі, яке будує з хмизу та гілок. У ньому тепло і затишно. А якщо великий мороз, то згортається клубочком, вкривається пухнастим хвостом і спить. Головна їжа – жолуді, горіхи, гриби.____________________________
4.Він старанно готує барліг під корінням дерев. Любить ласувати корінцями, ягодами, дрібними тваринками. Взимку йому не знайти такої їжі. До зими у нього відкладається багато жиру під шкірою і він залягає у сплячку._________________________
9. Робота в зошитах
10. Робота в групах «Скринька ідей»
-Які ідеї ви хочете запропонувати людям щодо охорони та допомоги взимку звірам?
-На екскурсіях, під час походів і прогулянок не ламати гілки дерев і чагарників.
-У лісі намагатися ходити стежками, щоб не пошкодити траву і грунт.
-Не розкопувати нори і не турбувати лісових мешканців.
-Не розводити багаття в лісі.
-Не вмикати на повну потужність музику.
-Не залишати в лісі після себе безлад.
- Виготовити годівниці для пташок.
-Виготовити листівки для мисливців: «Не вбивати звірів!».
11.Узагальнення і систематизація знань.
    Тести
1. Які звірі роблять на зиму запаси корму?
    -Зайці; -ведмеді; - білки.
2. Які звірі впадають в сплячку?
    -Зайці;  - ведмеді; - бобри.
3.Хто живиться корою дерев?
    - Заєць; - лисиця; - вовк.
4.Хто взимку смокче лапу?
    - Кабан; -лось; -ведмідь.
 5. Лось; - кабан; - лисиця.
               Загадки
    1.У мене шуба є,
      Та як холод настає,
      Я не п’ю тоді, і не гуляю,
      А у лігво залягаю. (Ведмідь)
    2.Я кума із довгим віником
       Прийшла на бесіду із вашим півником
       Схопила півня на обід
       Та й замела мітлою слід. (Лисиця)
     3.Я – клубочок,
        Зовсім без ниточок
        Замість ниточок –
        Триста голочок. (Їжак)
     4.У мене руденька пухова шуба
       Із сосни стрибаю просто на дуба
       Хвіст у мене як мітла,
       А сама на зріст мала. (Білка)
    5.У землі мої комори,
       Добре рию ходи, нори,
       Я маленький, мовчазний,
       Ще до того і сліпий. (Кріт)
VІІІ. Підсумок уроку.
-Якою новою інформацією ви поповнили свій багаж знань?
-Чи відкрили для себе таємниці природи?
-Що цікавого запам’ятали про звірів?
-Хочу звернутися, діти, до вас із проханням.
Холодно взимку зайчатам і білці,
Песику - в будці, в сараї – корівці.
Мерзнуть у котика лапки і вуха,
Мерзне ворона в лиху завірюху.
Горю зарадити можемо -
В будку Шаркові настелим соломи,
Зайчикові покладемо під кущик
Кілька морквинок, листочок капусти,
Теплу корівці поставим водичку
Птицям насиплемо крихт в годівничку.
Як допоможемо дружно, малята,-
Виживуть взимку птахи і звірята. (Л. Левченко)
ІХ. Домашнє завдання
1. Опрацювати статтю підручника с. 54-57
2.Намалювати малюнок на тему «Допоможемо тваринам!»

Немає коментарів:

Дописати коментар